H «Kαθαίρεση» της Μεσοχώρας

Με αφορμή κείμενο του «Πανελλαδικού δικτύου για τη διάσωση της Μεσοχώρας και του Αχελώου» που δημοσιεύθηκε  στην «Εφημερίδα Συντακτών» στις 4/4/2017 (δες σχετικό link) * με τίτλο «Όχι άλλη καθυστέρηση στην καθαίρεση του φράγματος της Μεσοχώρας», παραθέτουμε την ανακοίνωση (δες σχετικό link) * * της Εταιρείας Θεσσαλικών Μελετών (Ε.ΘΕ.Μ) - που δεν δημοσίευσε μέχρι σήμερα η  «Εφημερίδα Συντακτών» - και τα σχετικά σχόλια του ιστοτόπου μας (στο τέλος της σελίδας). 


Το δημοσίευμα της «Εφημερίδας Συντακτών» στα παρακάτω link :

https://www.efsyn.gr/arthro/ohi-alli-kathysterisi-stin-kathairesi-toy-fr...

http://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2017_04_04_efsyn_o...

 

* * Ανακοίνωση Ε.ΘΕ.Μ

«Το δημοσίευμα του επονομαζόμενου “Πανελλαδικού δικτύου για την διάσωση της Μεσοχώρας και του Αχελώου” στην Εφημερίδα Συντακτών στις 4 Απριλίου 2017, δεν προξένησε έκπληξη σε κανένα, ούτε για το ύφος ούτε για τη συνήθη επιχειρηματολογία που χρησιμοποιούν οι πραγματικά «ολιγάριθμοι» οπαδοί της καταστροφής όλων των έργων δημιουργίας και ανάπτυξης επί του Άνω Αχελώου, επειδή οι ίδιοι δεν τα είχαν εγκρίνει όταν γίνονταν η συζήτηση για την προώθησή τους και τώρα, τριάντα πέντε (35) χρόνια μετά, απαιτούν την καθαίρεσή τους.  Η μόνη χαρακτηριστική διαφοροποίηση αυτής της ανακοίνωσης είναι η ευθύτητα με την  οποία προβάλλουν τον στόχο της καθαίρεσης των έργων,  παίζοντας κυριολεκτικά «τα ρέστα τους» σε μια απέλπιδα προσπάθεια να «επιβάλλουν» στην κυβέρνηση και στον αρμόδιο Υπουργό κο Φάμελλο την εμμονική τους απαίτηση να μην υπογραφτεί η τελική περιβαλλοντική αδειοδότηση του υδροηλεκτρικού σταθμού της ΔΕΗ στη Μεσοχώρα, ο οποίος ως γνωστόν είναι σχεδόν ολοκληρωμένος από το 2001 (!).  Και πριν προχωρήσουμε σε επιμέρους σχόλια και απαντήσεις στα όσα απίστευτα διαβάσαμε στην επιστολή τους, επιθυμούμε να θέσουμε δημόσια ένα ερώτημα :  αυτός ο ακραίος πολιτικός στόχος της «καθαίρεσης» της Μεσοχώρας και όλων των έργων επί του Άνω Αχελώου βρίσκουν άραγε σύμφωνους όλους όσοι κατά καιρούς έχουν διατυπώσει αντιρρήσεις για τα έργα αυτά ; (πολιτικά στελέχη του οικολογικού χώρου, Υπουργός Τσιρώνης, βουλευτές, τμήμα οικολογίας ΣΥΡΙΖΑ, προεδρείο επιτροπής περιβάλλοντος στη Βουλή, βασικές οικολογικές οργανώσεις , το πανελλαδικό «Δίκτυο» των οικολογικών οργανώσεων κλπ).  Eκτιμούμε ότι θα ήταν συνεισφορά σε έναν υγιή και δημοκρατικό δημόσιο διάλογο εάν υπάρξει από όλους μία σαφής τοποθέτηση για την λειτουργία της Μεσοχώρας, που ούτως ή άλλως βρίσκεται στο επίκεντρο της κοινής γνώμης.»

Περισσότερα στο παρακάτω link :

http://www.ypethe.gr/sites/default/files/archivefiles/2017_04_12_anakoin...

 

Σχόλια Ιστότοπου Υ.ΠΕ.ΘΕ

Στο δημοσίευμα του {«Πανελλαδικού ; Δικτύου» για την «διάσωση» της Μεσοχώρας } ας επιτραπούν και σε μας κάποια σχόλια.

1. Δίκτυο σημαίνει πρόσωπα ή οργανώσεις που το συναποτελούν.  Συνήθως σε παρόμοιες ανακοινώσεις καταγράφονται όλα τα μέλη ενός «δικτύου».  Θα φροντίσουν υποθέτουμε οι εκπρόσωποι αυτού του «δικτύου» σύντομα να αποκαταστήσουν την παράλειψη αυτή, για να πληροφορηθούμε πλέον όλοι ποιοί είναι αυτοί που διατυπώνουν με τόση ευκολία τέτοιες παράλογες απόψεις (δες παρακάτω).

2. Έως σήμερα πολλές ανακοινώσεις των πολέμιων του ΥΗ έργου Μεσοχώρας κατέληγαν στο «αίτημα» να μην υπογραφεί η εκκρεμούσα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Απόφαση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΑΕΠΟ).  Όμως κάτι τέτοιο, για όσους γνωρίζουν, προσκρούει στους κανόνες με τους οποίους λειτουργεί η Διοίκηση και γενικά οι θεσμοί.  Ο αρμόδιος Υπουργός μπορεί να καθυστερήσει και να μεταφέρει χρονικά την υπογραφή μιας ΑΕΠΟ (αυτό γίνεται σήμερα) ή έστω να την θεωρήσει ελλιπή και να ζητήσει συμπληρώσεις (π.χ. από τον κύριο του έργου ή/και τις υπηρεσίες του Υπουργείου να ζητηθεί η προσθήκη και άλλων δεσμευτικών όρων περιβαλλοντικής προστασίας), αιτιολογώντας πλήρως πολιτικά και τεχνικά την παρέμβασή του. Απόρριψη όμως με την έννοια της απαγόρευσης στον κύριο του έργου (ΔΕΗ) να εκτελέσει το έργο ΔΕΝ νοείται, δεδομένου ότι η ΔΕΗ ήδη κατασκεύασε το μεγαλύτερο μέρος του έργου, ενώ για τις απομένουσες εργασίες και την λειτουργία του έργου πήρε εκ νέου «πράσινο φως» από το ΣτΕ (Σεπτ. 2014), καθώς και έγκριση επάρκειας των Περιβαλλοντικών Μελετών (ΜΠΕ) από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.  Χωρίς αυτά άλλωστε δεν θα είχαμε φτάσει στην ΑΕΠΟ που αναμένει απλώς την υπογραφή του κ. Υπουργού. Αυτό προβλέπουν οι κανόνες της Διοίκησης και μόνο μια πολιτική αυθαιρεσία «δικτατορικού» τύπου (μέρες που’ ναι) θα μπορούσε να ανατρέψει την διαδικασία αυτή.

Συμπερασματικά, εκείνοι που ζητούν να μην υπογραφεί η ΑΕΠΟ (και στα καθημάς, στη Θεσσαλία, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, η παράταξη «Οικολογική Θεσσαλία» κ.α.), έστω και εάν για ευνόητους λόγους αποφεύγουν μια σαφή τοποθέτηση,  ουσιαστικά επιδιώκουν και αυτοί την κατεδάφιση του έργου.

3. Στην υπό συζήτηση ανακοίνωση του «Δικτύου» τα πράγματα ξεκαθαρίζουν.  Οι συγκροτούντες το δίκτυο, άγνωστοι (για την ώρα), ανοιχτά ζητούν την «χωρίς καθυστέρηση ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ» του φράγματος Μεσοχώρας. Στην πραγματικότητα (και πάλι για ευνόητους λόγους) αποκρύπτουν ότι ζητούν όχι μόνο την «καθαίρεση» ενός μεγάλου (Φαραωνικό το ονομάζουν) φράγματος αλλά και μίας σήραγγας διαμέτρου 6 μέτρων και μήκους 8 χιλιομέτρων (μέσα στα βουνά, κάτι σαν την σήραγγα των Τεμπών), που θα οδηγεί μελλοντικά τα νερά σε ένα εργοστάσιο στη θέση Γλύστρα, πλήρως κατασκευασμένου  μέσα στη γη (βάθος 32 μέτρα) και πλήρως εξοπλισμένου με σκοπό την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.  Πραγματικά ασύλληπτο να φανταστεί κανείς πως σκέφθηκαν να "εξαφανίσουν" όλα αυτά τα έργα. Ακόμη πιο παράλογο να φανταστεί ότι κάποιοι θα το πραγματοποιήσουν.  Και όμως όλοι αυτοί ανερυθρίαστα το προτείνουν ! Και μια ακόμη παρατηρήση σχετικά με την «καθαίρεση» : Ως γνωστόν κύριος του σύνθετου αυτού έργου (φράγμα, σήραγγα, εργοστάσιο, εξοπλισμός) είναι η ΔΕΗ. Άραγε σε ποιον απευθύνεται η προτροπή για την καθαίρεση του ; Η μόνη «λογική» απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι να υπάρξει υποχρεωτική εξαγορά των έργων από κάποιον άλλο Δημόσιο φορέα (π.χ. Υπουργείο Υποδομών), στον οποίο η ΔΕΗ, μία εταιρία εισηγμένη στο χρηματιστήριο, θα υποχρεωθεί να παραδώσει το έργο και ο οποίος στη συνέχεια θα μεριμνήσει για την καθαίρεσή του.  Δηλαδή ο νέος «κύριος» του έργου θα προσδιορίσει το τεχνικό αντικείμενο, θα εκπονήσει την τεχνική μελέτη και τον προϋπολογισμό του έργου, θα φροντίσει για την περιβαλλοντική του αδειοδότηση, θα εξασφαλίσει την ένταξή του σε πρόγραμμα χρηματοδότησης (προφανώς με κρατική δαπάνη) και τελικά θα το προκηρύξει και θα το εκτελέσει.  Κι ας θυμόμαστε ότι δεν πρόκειται μόνο για το τεχνικό αντικείμενο της καθαίρεσης αυτής καθεαυτής αλλά και για το γιγαντιαίο έργο της αποκατάστασης όλης της παρέμβασης που έχει ήδη υλοποιηθεί. Τελικά, είναι να απορεί κανείς με την ελαφρότητα που ορισμένοι αντιμετωπίζουν τόσο σοβαρά ζητήματα.

4. Οι αντιφατικές θέσεις και οι αλλεπάλληλες ανακοινώσεις σχετικά με την Μεσοχώρα αλλά και τα υπόλοιπα έργα του Άνω Αχελώου (Συκιά, σήραγγα Πευκοφύτου) δυστυχώς δημιουργούν πολλαπλές συγχύσεις στην κοινή γνώμη.  Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο παρεμβαίνουμε συχνά και αναλυτικά.  Προφανώς, αν δεν υπήρχε αυτός ο λόγος, ούτε καν θα μπαίναμε σε «διάλογο» με τόσο ανεύθυνα, κοινωνικά και πολιτικά, άτομα ή οργανώσεις, κάτι που πιστοποιείται από τον λόγο τους, «τα επιχειρήματά τους», τις «προτάσεις» τους, την επιδεικτική αγνόηση του θεσμικού πλαισίου και την εμπάθεια κατά των έργων του Αχελώου που ξεχειλίζει στα γραφόμενά τους.

Ο καθένας ας τους κρίνει.

 

Φωτογραφίες: 
Φράγμα Μεσοχώρας
Πηγή: 
https://www.ypethe.gr